Regisztráció    Belépés    Fórum    Keresés    GyIK

Fórum kezdőlap » Trial építések » 2.2




Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 7 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: csüt. dec. 28, 2017 11:33 am 
Bója kerülgető
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 17, 2016 8:16 am
Hozzászólások: 239
Tartózkodási hely: Budapest
Kedves Modellezőtársak!

Elkezdődött végre a várva várt BRUISER építésem.

Kép

Kép

Ezúton szeretném újra megköszönni a Modell Zónának és személy szerint Mikinek, hogy Tamiya-hű modellezésemben és versenyzésemben támogat, hiszen így nyílt lehetőségem e régi vágyam beteljesítésére is. Az igazat megvallva már októberben átvehettem, de munkahelyi kötelezettségeim és három pici gyermekem (valamint kisebb lélegzetvételű RC projektek) mellett csak most érett meg a helyzet az alkotásra. :)

A BRUISERT valószínűleg kevés embernek kell úgy bemutatni, hogy soha nem hallott róla. Az idősebb és tapasztaltabb modellezők között biztosan van olyan is, akinek ott lapul a szívének kedves gyűjteményében. A fiatalabbak többsége is hallott már róla nagy valószínűséggel, mint a scale RC terepjárózás "mammutjáról".

Az egészen fiatalok és a kezdők kedvéért szögezzünk le egyetlen alapvetést: a Tamiya BRUISER (és közvetlen elődje, az ős-Tamiya Hilux) 1985-ben megteremtette a mai napig "hatályban lévő" etalont az 1/10 scale RC offroad élethű triál autók számára. Természetesen rengeteget fejlődött azóta az iparág, aminek köszönhetően a ma gyártott, nagyon hasonló konstrukciók kifinomultabb megoldásokkal és magasabb használati értékkel rendelkeznek, de...

...de amellett egyszerűen nem lehet elmenni, hogy a Tamiya akkori japán mérnökei micsoda fantasztikus ajtót nyitottak az RC modellezés világában. 32(!) évvel ezelőtt. Nélkülük és a Bruiser nélkül nem volna ma (legalábbis biztosan nem ilyen formában) scale triál műfaj, és nem volnának azok az üzleti sikerek, amiket az újabban színre lépett, kiváló gyártók érnek el az 1985-ös alapokra építkezve. Csak vessünk egy pillantást a totál élethű létravázra, a brilliáns váltóra és hajtóműre, a filigrán de erős hidakra, a laprugókra...

Ezzel el is érkeztünk egy másik megkerülhetetlen gondolathoz, miszerint: miért nem akart/tudott továbblépni és tovább vezetni a műfajt a Tamiya??? Hithű, kék-piros csillagos szívű Tamiyá-sként keserű gondolat ez. A válasz valószínűleg egyszerű és prózai: éppen a Tamiya hatalmas tevékenységi portfóliója és a száraz üzleti racionalitás miatt túl drágának és kevésbé kifizetődőnek tűnhetett a Bruiser (vagy hasonló, az ő nyomdokain haladó másik scaler) továbbfejlesztése. Amondó vagyok, hogy tiszteljük meg azzal a Bruisert, hogy ebben a topicban nem emlegetjük fel a későbbi Tamiya RC offroad modelleket és esetleges hibáikat. Már csak azért sem, mert szilárd meggyőződésem, hogy mindegyik (a CC01, a High Lift széria, a CR01) hozzájárult a műfaj fejlődéséhez. (Azt pl. a mai napig nem értem, hogy a cc-hez hasonló - és esetleg komolyabb műszaki tartalmú -, elől független felfüggesztésű scale platformot miért nem gyárt sorozatban egyik profi cég sem. A Yeti lehetne ilyen, de mégsem az.)

Egyszóval: legyen ez egy tisztelgés! Tisztelgés a scale RC triál "mammutja", a BRUISER előtt. Bízom benne, hogy a modellt kevéssé ismerők számára élményt és segítséget jelent majd ez az építés a Bruiser időtálló értékeinek megismeréséhez.


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: csüt. dec. 28, 2017 12:10 pm 
Bója kerülgető
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 17, 2016 8:16 am
Hozzászólások: 239
Tartózkodási hely: Budapest
Jelen kit az 1985-ös eredeti változat némileg módosított, 2012-es újrakiadása. A módosítások elenyészőek, a lényeg semmit sem változott.

Azért itt, a 2.2-es kerékméretű építések között szerepel, mert az eredeti és különleges felfogatású kerékkel fogom megépíteni. Teszem ezt annak ellenére, hogy az évek során az RC4WD megalkotott hozzá egy hex-átalakító csomagot, aminek segítségével sztenderd, 12 mm-es hatszöggel szerelhető kerekek is használhatóak lennének.

Az eredeti, mai szemmel kissé bizarr kerék tehát 2.2-es méretű. Szerencsére. Így legalább tehetünk rá komolyabb gumit. Én ezt választottam első körben, de később lehet, hogy keresek még kisebb átmérőjűt:

Kép

Az építés az előre összeállított vázpár csavarjainak rögzítésével, valamint további rőgzítő- és tartóelemek illesztésével kezdődik. RENGETEG a fém alkatrész:

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: kedd jan. 02, 2018 12:09 pm 
Bója kerülgető
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 17, 2016 8:16 am
Hozzászólások: 239
Tartózkodási hely: Budapest
Összeállatak a differenciálművek, a komplett hátsó híd, valamint felkerültek a vázra a laprugó-tartók.

MINDEN fémből van. Acél és alumínium. Teljes golyóscsapágyazás a csomagban.

A diffik kifejezetten erősnek tűnnek: a Tamiya diffikben megszokott kúpfogaskerekek helyett egyenes fogazású fogaskerekek vannak. A híd összeszereléséhez mellékelnek egy csomag 0,3 mm-es hézagoló alátétet, de nem sokat kellett használni belőle. A zsírral sem variáltam sokat: a gyárilag mellékelt, kerámiatartalmú zsírt használtam.

Szép. Feszes. Precízen jár. És természetesen szétszerelés nélkül, egyetlen tüskével zárható manuálisan mindkét híd.

Kép

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: kedd jan. 02, 2018 4:15 pm 
Bója kerülgető
Avatar

Csatlakozott: szer. feb. 01, 2012 8:19 pm
Hozzászólások: 383
Tartózkodási hely: Budapest
Gratula.

Ez is egy fincsi kis Yota lesz.
Kíváncsi vagyok milyen lesz terepen.

_________________
E10 - Supra
TT01 - Chevy
TT02 - Audi Quattro
TA05 - Volvo 850
TA05 - Volvo 850 Estate
TA05R - Chaser

Pajero
Dodge PW '48
Ford F150 '12
Ford F100 '56
Toyota Hilux '82
Volvo XC70
Volvo 912 6x6
Wraith Bronco

NPT TEAM DRIVER


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: pén. jan. 05, 2018 1:02 am 
Pályabejáró
Avatar

Csatlakozott: pén. nov. 29, 2013 2:46 pm
Hozzászólások: 599
Tartózkodási hely: Wien/Kisvárda
Ejha!

_________________
Üdv: Emunem

Minden lehetséges...

VRX Blade 10T / Piros rettenet
Axial SCX-10 / Ford F-150 / KÉK Bálna
Tamiya TT-01 / Zöld darázs / BMW Z4 HB Project
2,4GHz / Póráz


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: szomb. jan. 13, 2018 12:53 am 
Bója kerülgető
Avatar

Csatlakozott: szomb. szept. 17, 2016 8:16 am
Hozzászólások: 239
Tartózkodási hely: Budapest
Köszönöm az érdeklődést, Madman és Emunem Urak! :)

Következzék hát némi újabb előrehaladás, sok-sok fotóval!

A gyári setup szerint mindkét hídon, mindkét oldalon 3-3 db laprugó van. Én 2-2 beépítése mellett döntöttem, mivel a High-Lift Hiluxomnál is az vált be. Arra is láttam példát nemzetközi fórumokon, hogy a fő-laprugó fölé helyezték a rövidebb segédrugót, mivel annak csak a főrugó elcsavarodását kellett megakadályoznia... Én is nekifutottam ennek (lásd: első néhány kép), de később, amikor már beraktam a váltót is (lásd: fotók e bejegyzés végén), rájöttem, hogy ekkora súlyt bizony nem fog elhordani biztonsággal egyetlen főrugó. Úgyhogy szépen lekerültek a segédrugók mind a négy helyen a főrugó alá.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép


A gátlók összeszerelése külön élményt jelentett.
Bizonyos, hogy ma már ennél SOKKAL hasznosabban működő RC-gátlók vannak, de ez... Ez valami igazi csemege! Mind felépítését, mind bekötését tekintve fantasztikusan hajaz az 1:1-es lengéscsillapítókra. Persze azokra, amelyeken/amelyekben nincsen torziós rugó, hanem valóban csak csillapítanak. Figyeljünk: még szilenteket is alkalmazunk a rögzítő szemeknél! A gumiból készült porvédő hüvelyről/harangról nem is beszélve.
Az egészen szemfülesek észrevehetik, hogy egy igazán pici rugó mégis kerül a gátlóba. Ám ennek semmi köze nincs a rugózáshoz: csupán a zárószelepet tartja a helyén. A gátlók feltöltésére a gyárilag mellékelt Tamiya olajat használtam.

Kép

Kép

Kép

Kép


A gátlók után a különleges kerékagyak összeszerelése és beépítése következett, amivel egyidőben nem bírtam ellenállni a kísértésnek: próbaképpen (és az összkép, a kiállás, tehát az ún. "stance" első ellenőrzése céljából) muszáj volt feltennem a kerekeket. :)
Egy ilyen ős-klasszis építésénél szembetaláljuk magunkat kényes döntési pontokkal. A Bruiser esetében a gyári kerék és a kerékagy használata (vagy éppen nem használata) ilyen. A fotókon látható, hogy a ma sztenderdnek számító megoldásokkal (ti. 12 mm-es hatszög és hozzávaló pin+hub) tökéletesen inkompatibilis. Mint fentebb már említettem, az RC4WD (és talán más kisebb gyártók/forgalmazók is, valamint házi barkácsolók) készített egy viszonylag könnyen beépíthető átalakítót, amivel megnyílik a lehetőség a sztenderd hatszöges kerekek használatára. Sőt, ha jól emlékszem, a két híd szélességét/nyomtávját is közel azonosra lehet húzni az ominózus átalakítóval.
Én azonban úgy döntöttem, hogy a tisztelgés jegyében meghagyom az eredeti kerékagyat, kerékfelfogatási módot és magát a kereket is. Egyedül a gumit cseréltem le egy 2.2-es crawler gumira, aminek 125 mm a külső átmérője. (A gyári gumié 123 mm.) A kihívást leginkább a felni szélessége adja - nehéz 130 mm külső átmérő alatti scale gumit találni, aminek közel 60 mm a szélessége.
A kerékpróba közben felkerült az első hídra a skid-plate is.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Első ránézésre nem lesz rossz a kormányszög sem:

Kép

Kép

Kép


A maga idejében forradalmi megoldásnak számító váltó mai szemmel nézve is egy ipari műalkotás. Remekmű.
Összeszerelése hosszadalmas, egyszersmind élvezetes volt, hiszen továbbra is majdnem minden fémből van. Az eredeti (1985-ös)konstrukcióhoz képest itt van pár változás. Ezek közül a legfontosabb, hogy erőforrásként nem 750-es, hanem 540-es motort használhatunk. Ezt a planetáris elrendezésű/bolygóműves, 2012-ben kifejlesztett hajtómű-toldalék teszi lehetővé (a fotókon is jól elkülönül az eredeti hajtómű-háztól fekete színével).
Továbbra is fennáll az az unikális tulajdonsága ennek a váltónak, hogy 1-es fokozatban összkerékhajtást, míg 2. és 3. fokozatban hátsókerékhajtást ad az autónak.
Mindemellett roppant esztétikus, filigrán megjelenésű.

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép

Kép


A következő kép elkészítésére nagyon régóta készültem. Szerintem Tamiyá-s őrülteknek sem feltétlenül volt lehetősége közös fényképen, egyszerre, egymás mellett látni a háromsebességes Tamiya váltókat. Íme, itt az alkalom! :) Feketén-fehéren kiderülnek a méret-, forma- és aránybeli különbségek.
Balról jobbra haladva: Tamiya High-Lift széria váltó- és osztóműve; Tamiya Bruiser váltó- és osztóműve; Tamiya 1/14 kamionok váltója. Ez utóbbi tehát kizárólag egy önálló osztómű beépítése mellett jelent megoldást egy 4x4 modellautó meghajtására. Viszont méretét és formáját tekintve sokkal jobban hasonlít a Bruiser gyönyörő váltójára, mint a High-Lift szériás. (Ezért annyira eltökélt szándékom, hogy egyik High-Lift alvázamat ilyen váltóval építsem át.)

Kép


A váltó beépítése a vázpárok közé újabb örömteli perceket hozott.
Az ínyencek figyelmébe ajánlom, hogy - a gátlótornyokhoz hasonlóan - itt is szilenteket találunk, amik az 1:1 autók motortartó gumibakjaihoz hasonlóan arra hivatottak, hogy a motor és a váltó folyamatos rezgését/vergődését elnyeljék, s így kíméljék az alváz kötési/merevítési pontjait. (Praktikusan lassabban/ritkábban fognak kilazulni az egyébként menetrögzítővel behajtott fém-fém csavarkötéseink.)

Kép

Kép

Kép

Kép


Vissza a tetejére 
   
 
 Hozzászólás témája: Re: Tamiya BRUISER
 Hozzászólás Elküldve: vas. jan. 14, 2018 10:49 pm 
Pályabejáró
Avatar

Csatlakozott: pén. nov. 29, 2013 2:46 pm
Hozzászólások: 599
Tartózkodási hely: Wien/Kisvárda
Kár, ahogy te is írtad, hogy a tamiya nem fejleszti a vasait ebben az irányban.. bele sem merek gondolni, milyen scale gépvasakat tudnának csinálni ha érdekelné őket... :roll:

_________________
Üdv: Emunem

Minden lehetséges...

VRX Blade 10T / Piros rettenet
Axial SCX-10 / Ford F-150 / KÉK Bálna
Tamiya TT-01 / Zöld darázs / BMW Z4 HB Project
2,4GHz / Póráz


Vissza a tetejére 
   
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
 
Új téma nyitása Hozzászólás a témához  [ 7 hozzászólás ] 

Fórum kezdőlap » Trial építések » 2.2


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

 
 

 
Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem küldhetsz csatolmányokat ebben a fórumban.

Keresés:
Ugrás:  
Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség