| Sziasztok!
 Elkészült a 2015-ös versenyszabályzat.
 
 HRCCT Scale Trial Championship 2015 versenyszabályzat.
 
 Többfordulós Scale Rc-triál kupasorozat, különböző talajú szabadtéri helyszíneken lebonyolítva.
 
 Járművek általános leírása:
 
 -A futamokon műanyag, fa vagy fém alapú karosszériával lehet indulni.
 - Rajtolás csak teljes karosszériával (Lökhárítók, ajtók, ívek, plató….stb.)
 - Első szélvédő kötelező.
 - Zárt kaszni esetében ajtók megléte. Tető nélküli (kabrió) illetve , ha csővázas építésű az autó, akkor teljes belső térrel kell rendelkeznie. (műszerfal, két ülés, váltókarok, pedálok, oldalpanelek) Lehúzott oldalablaknál elég a "fél" beltér is.
 - Lehajtott első szélvédő nem elfogadott. Kabrió kialakításnál az ülések mögött bukókeret kiépítése kötelező. Magasságának arányosnak kell lennie az autó méreteivel.
 - Lökhárítók elől-hátul.
 - Egy járműre csak egy típusú és fajtájú gumiköpeny szerelhető.
 - A sárvédő íveket csak annyira lehet visszavágni, amennyire az 1:1-ben utcán vagy versenyeken találhatóak. (kérdéses moddingolásnál az 1:1-es autó fotóit a szervezőknek a versenyt megelőzően el kell juttatni.) Továbbá a sárvédőknek minden esetben kapcsolódniuk kell a karosszériához.
 - Nem lehet 4 kerék kormányzás vagy csak hátsó kerék kormányzás, ha több tengelyed van akkor is csak az első tengelyen elhelyezkedő kerekek kormányozhatóak.
 - Az akkumulátort csak az alvázra lehet fogatni, se a szervóra, se a linkekre, se a hidakra nem lehet tenni.
 - A versenyen minden olyan gépjármű részt vehet, ami scale (a valóságban is létező terepjáró ill. teherautó) karosszériával rendelkezik.
 
 Egyedi, koncepció és átépített Járművek:
 
 - Minden EGYEDI ÉPÍTÉSŰ jármű, és olyan ami egyáltalán nem szerepel az 1:1 triál futamokon, külön elbírálásban vesz részt.
 - A Jármű alvázának a jelenlegi pl. Axial SCX vagy HRCCT home-made párhuzamos létraváz méreteit kell figyelembe venni (méret irányelvnek), és a kasznifelépítményt kell hozzáméretezni úgy, hogy annak arányai az utcai használatú autókkal megegyezőek legyenek (fotók).
 
 - Minden építésnél figyelembe kell venni :
 
 Minden olyan jellegű kasznifelépítmény, alváz módosítás amely kérdéses lehet, a versenybíróságnál kell előterjeszteni a megépítés előtt minden esetben! (elkerülendő hogy olyat épít valaki amivel nem indulhat) Egy már meglévő módosítás ami engedélyezett nem vonhat engedélyezetlen következő módosítást maga után!
 - Gyári tartozék le ill. felszerelése lehetséges.
 - Engedélyezett egyénileg épített alváz, váltó, motor és minden egyéb tartozék, amit a gépjármű magával hordoz a verseny menete alatt.
 - Tilos a DIG vagy bármilyen mechanikus és elektronikus hidankénti fékező rendszer használata!
 - Az önhordó alvázakon kívül (cc-xc), csak a valós életben is használt párhuzamos létraváz használható. (Kérdéses megoldásoknál az 1:1 es autó fotóit a szervezőknek a versenyt megelőzően el kell juttatni.)
 - Crawler és egyéb váz használata tilos.
 
 
 Jármű felfüggesztései:
 
 - A járművek lehetnek független kerék felfüggesztésűek vagy merev hidakkal szereltek.
 - A járműveknek 4db gátlóval kell rendelkezniük.
 - A felfüggesztéseket (lengőkar, híd) minden köztes alkatrész nélkül kell a gátlókkal a vázhoz kapcsolni. Tilos a különböző himbák, tolórudak alkalmazása.
 
 Hajtás:
 
 - A járműben motor vagy akkumulátor teljesítmény megkötés nincs.
 
 A jármű előrehaladása:
 
 - Az autó előrehaladását csak a járművön lévő kerekekkel lehet végrehajtani, kivétel ez alól a csörlőzés, ebben az esetben a csörlőkötéllel is húzható az álló kerekekkel csúszó autó.  Minden egyéb esetben a jármű önhordó és kerekekkel meghajtott kell legyen.
 (semmilyen egyéb az előrehaladást segítő eszköz nem használható)
 - A meghajtást 1 motor és 2 kardántengely biztosíthatja (nincs MOA)
 
 Homokvas és annak használata:
 
 - A járművet fel lehet szerelni 1 pár méretét tekintve maximálisan : 120×40×5mm "homokvassal" amit a menet ideje alatt a járművön kell elhelyezni. Használatuk csak a valósággal megegyező módon, vagyis csak áthidalásra használható. (élére állítva tilos)
 Minden egyéb kiegészítő ami a jármű részét képezi (pl platón, csomagtartón található) nem használható a menet alatt semmilyen előrejutási segédletként.
 Ellenkező esetben súlyos hibának vagy egy kapupárnál a kapupár kihagyásának számolja a versenybíró. A Homokvas anyaga szabadon választott, de csak scale kinézetű és kialakítású használható!
 
 Csörlő és csörlőzés:
 
 - Szakaszonként az első 3 kötés ingyenes, az összes többi kötési pont pedig 5 pont büntetésért  hajtható végre.
 Kötésnek minősül az amikor a csörlőt beakasztottuk egy fix pontra majd a csörlőzés végeztével az akasztót (karabiner, karika,kampó) áthelyezzük egy másik pontra.
 Új csörlőzési pontnak számít az is ha a kötél elszakad és össze kell kössük vagy az akasztópontból kiesik kifordul a kampó és újra ugyanabba a pontba visszaakasztva tudunk tovább csörlőzni.
 Háromszögezésnél ez annyiban változik, hogy ha az autón nem változtatod a kötést de a csúcsot átrakod, az is új kötésnek minősül.
 
 Csörlőzés segédeszközei :
 
 - A csörlőzés alkalmával ígénybe lehet venni az autó alapfelszereléseként kötelező vontatókötelet,  vagy az erre a célra 1:1 ben is létező csigákat, áttételeket. A futam alatt a csak azok a kiegészítők használhatóak amik a kocsi részeként szerepelnek (azaz rajta helyezkednek el). Egyéb nem előre bejelentett és kérdéses kiegészítő vagy eszköz nem használható.
 
 
 A csörlőzési pont megválasztása:
 
 - Ez bármilyen a terepen elhelyezkedő tárgy lehet (kő, hasadék, fatönk, gyökér vagy gödör) amelybe akasztjuk a csörlőkötelünket, vagy a "csörlő eke" végét.
 Minden esetben ha nem található olyan csörlőzési pont a helyszínen amiben akasztható felület lenne, fel lehet kérni, (de csak és kizárólag) a versenybíróság egyik tagját, hogy a cipőjét (annak fűzőjét vagy a fűzőlukat) helyezze egy fix pontra ami innentől egy csörlőzési pontnak számít. Az ezáltal alkotott csörlőzési pont (cipő) a csörlőzés alatt nem elmozdítható.
 
 Vontató kötél:
 
 - Az autón elhelyezett vontatókötél csak a csörlőkötél meghosszabítására használható. Egyéb módon nem segíthető elő vele az autó haladása.
 
 A verseny:
 
 - A futamoknál elsősorban nem az időé a döntő szerep. Sokkal lényegesebb az autó valósághű kinézete és a minél precízebb vezetés.
 - Egy nevező egy versenyen, kizárólag egy autóval és egy kategóriában nevezhet.
 - Egy autóval több versenyző nem indulhat.
 - A versenyen akadályokat kell adott helyeken leküzdeni, kihelyezett kapuk között áthaladva.
 - A kapupárok minimum szélessége 26cm.
 - Az a versenyző győz, akinek a legkevesebb pontja van a végelszámolásnál.
 - Minden induló +200 ponttal indul neki a futamoknak.
 - A futam teljesítése után a meglevő pontokhoz hozzáadódnak az elkövetett hibák büntető pontjai.
 - A kapupárok bármilyen érintése (tolatásnál is) a jármű bármely részével +15 büntető ponttal jár.
 - Teniszlabdás kapunál a merőleges meghosszabbítás a mérvadó, (nem megközölhető a bója)
 - A kapuérintést a vezető bíró ítéli meg és jelzi hangosan a versenyzőknek.
 - A jármű bármilyen kézzel vagy egyéb tárgyal való érintéséért +30 pontbüntetés jár. Kivételt képez ez alól a segédeszköz használata, ami az autó tartozéka kell legyen, a verseny menete alatt is. (Ez lehet csörlő, kötél, rámpa, stb.) Ebben az esetben a versenyző az autóhoz nyúlhat büntetőpont nélkül.
 - A pálya vonalát jelző szalagok, bannerek érintéséért (érintésenként) +15 pont büntetés jár.
 - Segítő személy használata nem engedélyezett. Ezen szabály megszegéséért, alkalmanként +30 pont büntetés jár.
 - Minden akadályt meg kell próbálni teljesíteni. Ha nem sikerül, akkor a versenyző ezt jelzi a versenybíráknak és mehet tovább a kaput kikerülve vagy az autót a kapu után helyezve!
 - Kapu kihagyása vagy pályaelhagyás +30 büntetőpont
 - A verseny menete alatti meghibásodásnál az autót, szakaszonként maximum egyszer lehet javitani, erre 1x 5perc javítási idő áll a rendelkezésére.
 - Attól a perctől, amikor a versenyző a bírát kéri, vagy a pályán 1 perc kényszer állás után,
 Az óra ez után 5 percet áll, utána a járműnek tovább kell haladnia, ellenkező esetben a versenyző kiesett.
 - Amennyiben a RAJT előtt jelzi a versenyző a javítási időt, úgy a következő versenyző áll a rajthoz.
 - Ha a javítási időt kért versenyző a helyette beálló versenyző célba érkezéséig sem készül el, abban az esetben kizárásra kerül.
 -Időbónusz:
 Kategóriánként idősorrend szerint a leggyorsabbtól a leglassabbig bezárólag időbónuszt kapnak a versenyzők (helyezésenként 1 pont).
 
 - Indulási sorrend minden futamon helyszíni sorsolással dől el.
 
 - A tavalyi évhez hasonlóan, idén is időlimit van érvényben a szakaszokon. (30 perc) Ettől eltérő időt külön jelezzük.
 
 
 Gyakorlás:
 
 - Verseny előtt gyalogos pályabejárás nincs!
 - Versenyen kívüli játék lehetséges annak, aki teljesítette a versenyt vagy nem indul (2.4Ghz-es rádióval vagy egyeztetett frekvencia mellett)
 Mindezt teheti a pályán kívül a versenyt nem zavarva.
 A verseny menete alatt a pályára ráhajtani tilos, ez automatikus kizárással jár.
 
 Rajtoltatás:
 
 - Amikor az előző versenyző elindult a következő indulónak a rajtnál kell állni.
 - 2 perc késés után a versenyző percenként +30 pont büntetéssel indul.
 - Jármű vagy versenyző ellen óvást csak az eredmény kihirdetéséig fogadunk el, utána ez már nem lehetséges.
 
 Scale pontok:
 - Ebben az évben itt is változás van. Nincsenek külön pontok (kivéve STREET osztály gumiméret bónusz). Minden géposztályban kötelező elhelyezni az alábbi kiegészítőket:
 
 Kötelező kiegészítők:
 - csörlő (ál vagy működő)
 - alap világítás (2 fehér elöl és 2 piros hátul)
 - 1db láda
 - 1db használható vontatókötél
 - 1db üzemanyag tároló kanna
 - ablaktörlő lapátok megléte elől
 - 1db elsősegély doboz
 - 1db rendszám, Magyar zászlóval és „H” betű jelzéssel
 - Pullpal (csörlőkapa)
 - homokvas
 
 Minden géposztályban lényeges, hogy bármilyen hiányzó kötelező tartozékért +30 büntetőpont/db jár, továbbá minden kötelező tartozéknak látszódó helyen kell lennie!!
 (plató, tetőcsomagtartó...)
 
 
 
 Kategóriák kötelező érvényű szabályai:
 A szabályok/követelmények megszegése ill nem teljesülése esetén automatikus kizárás jár!
 
 STREET (volt class1)
 
 - A karosszérián a kerekek nem lóghatnak túl előre vagy hátra, oldalirányban a kerekek (gumik) szélességének LEGALÁBB FELE a kaszni alatt kell legyen. (sárvédő ívek alatt) Ehhez a felrakott szélesítésből oldalanként 6-6mm-t veszünk csak figyelembe!!  (kivétel a gyárival megeggyező kivitel )
 - A jármű kerekeinek a kerékjárati ívek alatt pontosan kell elhelyezkedniük.
 - Kemény karosszéria
 - Első szélvédő és ablakok megléte (lehúzott ablak vagy ablak nélküli autónál kötelező  belteret kiépíteni)
 - Lökhárítók megléte kötelező, aminek minimum az autó homlokfalával megegyező szélességűnek kell lennie.
 - 1.55, 1.7 vagy 1.9 kerékméret maximum 110mm-es gumival
 - Gátlók dőlése a függőlegestől maximum 20°-kal térhet el
 - A kerékjárati íveknek stimmelnie kell a tengelytávval
 - A nyomtáv minimális szélessége 190mm (gumik külső távolsága)
 - A karosszéria minimális szélessége (szélesítések nélkül a kilincseknél mérve): 160mm
 - Az autók minimális tengelytávolsága 242mm
 - Vízmentes elektronika
 - NEM engedélyezett a karosszéria elejének és végének összehúzása (szélesség megvágása!)
 
 
 - A scale kerék (csak STREET-ben):
 110-105mm-ig 0 pont,
 104.9-100mm-ig -15 pont,
 100mm alatt -25 pont
 
 ULTIMATE (volt class2)
 
 Ebben az évben "szabadjára" engedjük ezt a kategóriát, de azért itt is vannak követelmények.
 
 Eltérések a STREET-től:
 
 - Ebben a kategóriában elég ha két kerék eléri a karosszéria külső vonalát (hozzáér)!
 - Lexan vagy kemény karosszéria
 - Truggy és csővázas autók engedélyezettek!
 - Engedélyezett a karosszéria elejének és végének összehúzása (szélesség megvágása!)
 - A karosszéria minimális szélessége (szélesítések nélkül a kilincseknél mérve): 150mm
 - Lökhárítóknak nem kell kiérni a homlokfal széléig, de illeszkednie kell az autó jellegéhez!
 - A kerekek nem lóghatnak túl az autón (lökhárítók) előre és hátra!
 - A jármű kerekeinek a kerékjárati ívek alatt pontosan kell elhelyezkedniük, azonban egy tengelyen az autó jellegéből adódóan (pl. Jeep) maximum 10mm-t el lehet térni!
 - Gátlók dőlése a függőlegestől maximum 20°-kal térhet el, kivéve truggy, csővázas és hasonló építésű autók, ahol a hátsó tengelyen a gátló dőlése maximum 45° lehet!
 - 1.55, 1.7, 1.9 vagy 2.2 kerékméret maximum 120mm-es gumival, itt nincs gumibónusz.
 - Első szélvédő és ablakok megléte (lehúzott ablak vagy ablak nélküli autónál kötelező  legalább fél belteret kiépíteni)
 -A gumik helyett itt a kemény kasznival indulókat díjazzuk, ami 10 bónuszpontot ér!
 
 Minden autó, amely nem felel meg a STREET szabályzatnak, automatikusan ide sorolandó, de meg kell felelnie a fenti szabályoknak!
 
 
 ULTIMATE KIT
 
 Ebben a kategóriában csak vágás és változtatás mentes gyári lexan kasznikkal lehet indulni (honcho, dingo, jeep, G6 verziók, deadbolt stb kasznik).
 
 A kötelező tételek itt is ugyanazok, mint a street kategóriában.
 
 Mindhárom kategóriára érvényes pont, hogy csak befejezett autóval lehet részt venni a futamokon. (festés, építés, stb...)
 
 Nevezés, verseny és bajnokság menete:
 Minden kategóriában 5fő induló létszám a minimum!
 Nevezési díj:
 Előnevezéssel: 1500.-
 Helyszíni nevezéssel: 2000.-
 
 -A Kupasorozat pontgyűjtő rendszerben működik, mely az év végén adódik össze. Év végéig a legtöbb pontot összegyűjtött versenyző nyeri meg az adott év kupáját.
 - Bármilyen Bírói döntéssel szemben óvást nem fogadunk el.
 
 VERSENYEN ELÉRT HELYEZÉSEK PONTOZÁSAI :
 
 I. hely – 20pont
 II. hely – 18pont
 III. hely – 15pont
 IV. hely - 12pont
 V. hely - 10pont
 VI. hely - 8pont
 VII. hely – 6pont
 VIII. hely – 4pont
 IX. hely - 2pont
 X. hely - 1pont
 
 "a szervezők a változtatás jogát fenntartják"
 
 Sok sikert a 2015-ös bajnoksághoz!
 
 Scale4x4
 
 
 |